We staan in de Quote!
September 24 2024
Deze maand staan we in Quote. 'Kom op! We behoren tot de rijkste 3% van de wereld. Aandeelhouders al helemaal. Top bedrijven die grote winsten uitkeren, kunnen toch best wat missen?'
Ik mocht de stelling verdedigen 'alle bedrijven zouden het voorbeeld van Raymond Cloosterman moeten volgend, die met zijn Rituals jaarlijks 10 procent van de winst gaat schenken.'
' Eens! Hoe kun je hier nou niet meer eens zijn? Nederland behoort tot de rijkste 3 procent van de wereld. En de winsten die worden uitgekeerd aan aandeelhouders zullen tot een nog smallere top van de wereld behoren. Dat een stukje daarvan naar mensen in armoede, naar oorlogssclachtoffers, naar de natuur gaat, lijkt me heel passend.'
'Het is en en , niet of of. In die zin sta ik achter de #Bcorp gedachte: je moet een goed bedrijf vanbinnen zijn, maar ook naar buiten toe. Dat betekent ook er zijn voor minder bedeelden.'
Opvallend: goed om te zien dat Eric Idema daar persoonlijk ook achter staat. Want hoewel hij tegen de stelling is, doneert hij toch aan Stichting Hartekind, ' voor wie wat minder geluk heeft gehad bij de start'.
Ook ziet hij dat de jongelui die bij hun komen werken veel met purpose bezig zijn. 'Ik merk dat echt aan de jongelui die bij me komen werken, die stellen daar allerlei vragen over.'
Bij The Social Handshake merken we dat ook. Het zijn vooral jongelui, nou vooruit GenZ en Millenials, die deze schenkgedachte omarmen.
Via #LoonGift kunnen ze direct vanaf je salaris met belastingvoordeel goede doelen te steunen. Zo kost het minder om meer te geven. Maar ook steeds meer bedrijven nemen schenken serieus. Met The Social Handshake helpen we bedrijven ook met Goede Doelen Giftcards of grote schenkingen van een deel van de winst. Goed Voorbeeld doet goed volgen, en zo maken we samen een stuk meer impact!
En als klap op de vuurpijl. Het loont ook nog eens als bedrijven schenken. ' Daar is onderzoek naar gedaan op Harvard. Het blijkt dat bedrijven die openlijk goed doen meer producten verkopen'. Bovendien steekt het andere bedrijven aan hetzelfde te doen. ' Schep er dus vooral over op. In Nederland zijn we niet zo van het borstkloppen - dat vind ik zelf ook ongemakkelijk -, maar uiteindelijk is het wel functioneel.' Goed voorbeeld doet goed volgen.
Dankjewel voor het interview Malu de Bont!